سنگ رومیزی چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگ رومیزی چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگ رومیزی یا ماشین سنگ‌زنی ثابت ( Grinding machine ) ابزاری برقی و کارآمد جهت انجام کارهای صنعتی و نیمه‌صنعتی‌ست. شایع‌ترین کاربرد سنگ رومیزی صاف کردن سطح سطوح اجسام مختلف است. سنگ‌زنی از کارهای مورد استفاده از زمان‌های قدیم است که در آن زمان برای ساخت اسلحه و ابزارهای ابتدایی تا امروز جهت انجام انواع کارهای ساده و یا پیچیده‌ی تولیدی مانند تیزکردن لبه‌ چاقو یا تولید پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌ها است و همچنین سایش، شکل‌دهی و حتی تمیز کردن هر نوع قطعه‌ای در ابعاد و اندازه‌های را می‌توان با این دستگاه انجام داد. از این دستگاه در صنایع مختلفی که نیاز به فرایند‌های سایش، پولیش، تمیزکاری داشته باشند، استفاده می‌شود.      

- بیش‌ترین نوع دستگاه سنگ‌زنی موجود در بازار دو طرفه
است یعنی دو طرف دستگاه صفحه سنگ دارند که یک طرف سمباده نرم و سمت دیگر سمباده زبر .

- در این میان نمونه‌های تولیدی جهت کار پولیش ایجاد شده‌اند که یک طرف آن‌ها سنگ و طرف دیگر آن فرچه و برخی از نمونه‌ها دارای شلنگ حکاکی است. در صنعت نجاری نیز از سنگ رومیزی برای تیز کردن تیغه‌ها و ابزارآلات دیگر استفاده می‌شود .


به طور کلی دستگاه رومیزی به سه نوع تقسیم می‌شوند :

دستگاه سنگ‌ رومیزی چندکاره،خرطومیو سه نظام هر کدام از آن‌ها کارایی متفاوتی دارند که بسته به نوع کار می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب نمود. اگر به دنبال دستگاهی برای کارهای ظریف و مینیاتوری هستید می‌توانید دستگاه رومیزی خرطومی را انتخاب نمایید. اگر کار شما آهنگری و نجاری است بهترین انتخاب برای شما دستگاه سنگ رومیزی سه نظام است .

بنابراین مهمترین‌ کاربردهای سنگ رومیزی عبارتنداز :

فرم‌دهی به هر قطعه‌ای

انجام فرایند سایش و پولیش

تمیزکاری

برداشتن براده‌های اضافی از سطح قطعه

تيز كردن انواع ابزار برش مثل چاقو، تبر، تيغ برش و …


عوامل تأثیرگذار در کیفیت سنگ رومیزی

دستگاه سنگ رومیزی صنعتی در انواع، سایزها و نمونه‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند. کاربرد سنگ رومیزی به قدرت موتور و برند آن وابسته است. برای خرید هر نوع ابزار آلاتی چه صنعتی و خانگی باید برخی از نکات را مورد توجه قرار دهید تا انتخاب خوب و مناسبی داشته باشید.


قطر سنگ

سنگ‌های رومیزی دارای قطر سنگ‌‌های مختلفی هستند که هرچه این قطر بیشتر باشد، انجام کارهای بزرگ‌تر با آن راحت‌تر است. پس در زمان خرید دستگاه لازم است به قطر سنگ دقت داشته باشید که چه سایز قطر سنگی باید انتخاب کنید.


سرعت محیطی سنگ

سرعت محیطی سنگ همان سرعت برش است که باید بدانید هرچه سرعت محیطی سنگ بیشتر باشد، ممکن است سنگ از محور اصلی خود جدا شود و در نهایت موجب شکسته شدن و پرتاب شدن سنگ به محیط شود که این اتافق خطرناک است. پس در زمان خرید این دستگاه به سرعت محیطی سنگ توجه داشته باشید که سرعت استاندارد و مجاز متناسب با نوع کار خود را انتخاب کنید.


سرعت دستگاه

سرعت دستگاه برحسب دور در دقیقه یا RPM محاسبه می‌شود که می‌توانید در مشخصات دستگاه این عدد را ببینید. منظور از سرعت در دستگاه سنگ رومیزی، همان تعداد دورهایی است که سنگ در دقیقه می‌زند و هر چقدر سرعت بیش‌تر باشد، کار سنگ‌زنی با سرعت بیش‌تری انجام می‌شود.


اندازه دیسک

اکثر سنگ‌های رومیزی در صنعت دارای سایز دیسک یا چرخ 15 یا 20 سانتی‌متری است. دیسک‌های 15 سانتی‌متری دارای وزن بالا برای کارهایی با سرعت معمولی هستند که در کارگاه‌های نیمه صنعتی از دستگاه با این سایز دیسک استفاده می‌کنند. بیشتر کاربران حرفه‌ای ازدیسک‌های 20 سانتیمتری استفاده می‌کنند چون برای کارهای سنگین مفیدترند و نصب چرخ پرداخت روی آن‌ها ساده‌تر است. بنابراین بهتر است با توجه به نیاز خود اندازه دیسک را انتخاب کنید.


قدرت موتور

اصلی‌ترین قسمت هر نوع دستگاهی قدرت موتور است که باید در هنگام خرید به آن توجه شود. قدرت موتور نیز برحسب وات محاسبه می‌شود و در مشخصات هر دستگاهی میتوانید آن را بخوانید. کارایی سنگ رومیزی به موتور آن بستگی دارد.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که، هر چقدر توان ماشین سنگ زنی بیش‌تر باشد، کارایی دستگاه بهتر خواهد بود، زیرا سرعت سنگ رومیزی در حین کار پایین نمی‌آید و از قدرت آن کم نمی‌شود بنابراین  دستگاه از آغاز تا پایان کارتان با همان توان و قدرت اول ادامه می‌دهد. برخی از دستگاه‌ها به دلیل اینکه قدرت موتور پایین است، در زمان کار موتور داغ می‌کند و باید دستگاه به فاصله زمانی کم استراحت کند و در نهایت این داغ شدن در مدت زمان زیاد، سبب کاهش طول عمر دستگاه خواهد.


سیستم خنک‌کاری

اگر دستگاه سنگ رومیزی را در کارگاه‌ها دیده باشید، در زمان کار با دستگاه جرقه‌های ایجاد می‌شود و در زاویه‌های مختلفی در حال پرتاب شدن هستند. در واقع این جرقه ها بر اثر اصطکاکی که سنگ با قطعه دارد ساخته می‌شود. واضح است که دمای سنگ افزایش پیدا کند که این دغ شدن خیلی خوب نیست. همچنین گاهی اوقات این داغ شدن به اندازه‌ای زیاد است که سبب تغییر شکل قطعه خواهد شد. بنابراین باید برای خنک کردن قطعه و سنگ یک سیستم خنکاری در نظر گرفته شود که از مایع خنک کننده برای خنک شدن سنگ استفاده می‌شود .


صدا و لرزش

طبیعی است که دستگاهی خوب و با کیفیت است که صدا کمتری در زمان انجام فرایندها داشته باشد. زیرا هزچه صدا کمتر باشد تمرکز کاربر در زمان کار کردن بیشتر است و کار با دقت بیشتر انجام‌ می‌شود. همچنین صدای زیاد و گوش خراش سبب آسیب رسیدن به گوش خواهد شد.


کیفیت و دوام پایه‌ها

چون این دستگاه بر روی میز نصب میشود، پس لازم است پایه هایی که بر روی میز نصب میشود، دوام زیادی داشته باشد. مثلا دستگاه‌هایی با پایه‌های چدن انتخاب خوبی برای استفاده در کارگاه‌های صنعتی است، چون بسیار سفت و محکم هستند و به این زودی‌ها خراب نمی‌شوند.

وکلام آخر :

شماعزیزان میتوانید براي تهيه ي رنده برقی نجاری،با بهترين کيفيت و با قيمتي مناسب، ازبرندهای معتبر به سايت وي آي پي ابزار مراجعه بفرماييد .

تماس با ما

تلفن : 02166347589 -02166344825

پست الکترونیک:info@vipabzar.com

تهران خیابان امام خمینی جنب بیمارستان سینا کوچه شهید میرزایی پلاک 30 پاساژ محسن طبقه سوم واحد 60 (امکان خریدحضوری کالاوجودندارد)

  • نماد ساماندهی
  • logo-samandehi
جدیدترین های Vipabzar در نرم افزار موبایل نسخه اندروید 

دانلود نسخه اندروید

دانلود نسخه آیفون

تمامی حقوق محفوظ می باشد