رنده برقی نجاری چه کاربردهایی دارد ؟


رنده برقی نجاری چه کاربردهایی دارد ؟

 

چکیده

- حرفه نجاری هم همانند سایر حرفه ها نیازمند ابزارالات مخصوص به خود است. در نجاری از ابزارالات مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ها رنده نجاری است. اولین مرحله بعد از برش چوب و اره کاری برای از بین بردن ناصافی و یا زواید ظاهری، رنده کاری قطعه است. رنده های دستی از ابزارهای قدیمی در نجاری می‌باشند که این ابزارهای دستی با پیشرفت تکنولوژی به ابزارالات برقی تبدیل شدند. بنابراین امروزه رنده دستی جای خود را به رنده برقی داده است .

رنده برقی با برداشتن یک لایه از روی سطح چوب باعث افزایش کیفیت سطح و از بین رفتن زواید ظاهری من جمله جای اره و یا گره های سطح چوب میشود اما باید توجه نمود که رنده دستی برقی قادر به تغییر فرم سطح نبوده و در صورت نیاز به تغییر فرم سطوح باید از ابزارهای سنگین تر کارگاهی استفاده نمود .

- این دستگاه علاوه بر بالابردن کیفیت سطح برای ایجاد دوراهه نیز بکار برده میشود. دو راهه در حقیقت ایجاد یک زاویه نود درجه در لبه قطعه کار میباشد.توانایی ایجاد دوراهه یکی از مزیت های رنده برقی است که در ساختن درب های چوبی، برگی برنده به حساب می آید .

- از این دستگاه برای کم کردن ضخامت، هم سطح یا یکدست کردن سطوح ناهموار و ایجاد دو راهه استفاده می‌شود. این محصول انواع مختلفی داشته که هرکدام به منظوری خاص استفاده می‌شوند؛ به‌همین جهت دانستن نکات فنی و ضروری در انتخاب نوع رنده مناسب و افزایش بازدهی و سرعت موثر است. از مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب این محصول مد نظر قرار دهیم می‌توان به تیغه، عمق رنده‌کاری، توان و ظرفیت رنده‌ کاری اشاره کرد .


تیغه و صفحه رندهبرقی نجاری

 مهم‌ترین قسمت رنده، تیغه است. تیغه ابزار وظیفه اصلی برش و لایه برداری را برعهده دارد. جنس تیغه، میزان تیزی و زاویه آن در کیفیت رنده‌کاری تاثیر دارد.

- تیغه ابزار در دو نوع، ژیلتی و قابل تیز شدن مجدد، به بازار عرضه می‌شود که در هنگام خرید تیغه باید آن را مد نظر قرار داد.

- انتقال نیرو از موتور به توپی به وسیله تسمه است. وظیفه توپی نگهداری، کنترل و چرخش تیغه است. تیغه روی توپی قرار گرفته و با چرخش آن، سطح چوب رنده می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید رنده برقی باید به آن توجه کنید جنس تیغه است. فولاد یا تنگستن به دلیل مقاومت بالا و قابلیت تیز شدن مجدد انتخاب بسیار مناسبی است .


عمق رنده کاری

- از دیگر ویژگی‌های مهمی که در انتخاب محصول باید مد نظر قرار داد، عمق کار است که با پیچ روی دستگاه قابل تنطیم است. در قسمت زیر دستگاه صفحاتی وجود دارد که میزان عمق رنده‌کاری را با این صفحات تغییر می‌دهند. تنظیمات این قسمت شباهت بسیار زیادی به دستگاه کف رنده دارد، به این ترتیب که صفحه عقبی ثابت بوده و تنها ارتفاع صفحه جلویی قابل تغییر است. با تغییر ارتقاع صفحه جلویی، فاصله صفحه جلویی با صفحه عقب تغییر کرده و در نتیجه میزان عمق کار تغییر می‌کند.


توان و ظرفیت رندهبرقی

- توان تولیدی دستگاه مربوط به موتور و متعلقات داخلی دستگاه میشود که با توجه به نیاز کاربر رنده های برقی در توان های مختلف ساخته و ارائه میگردند.حجم و عمق رنده‌ کاری با توان رنده رابطه مستقیم داشته در نتیجه هرچه توان دستگاه بیشتر باشد، حجم و عمق رنده کاری هم بیشتر می‌شود. ظرفیت رنده کاری به میزان پوشش دستگاه است که با طول تیغه رابطه مستقیم دارد. 


 ظرفیت رنده کاری

- ظرفیت رنده کاری در حقیقت عرض قابل پوشش به وسیله دستگاه میباشد که رابطه مستقیم با طول تیغه دستگاه دارد.ظرفیت رنده کاری در رنده های برقی ثابت بوده پس توجه به این نکته در انتخاب حائز اهمیت است.علاوه بر ظرفیت رنده کاری در حالت مستقیم، ظرفیت رنده کاری در حالت بغل دوراهه نیز مهم بوده که مربوطه به سطح قابل پوشش توسط رنده در حالت ایجاد زوایای قائم میباشد.برای ایجاد شیار در لبه های قطعه کار (مانند شیار نود درجه لبه درب های چوبی ) به منظور راحتی در اندازه گیری عمق و عرض شیار، یک گونیای قابل تنظیم در کنار رنده قرار میگیرد که کار اندازه زنی را به مراتب ساده تر مینماید و به دستگاه اجازه لایه برداری بیش از حد مجاز را نمیدهد. 


نحوه کار با رندهبرقی نجاری

- رنده برقی مانند دیگر دستگاه‌های نجاری برقی با کلید، روشن و خاموش می‌شود. این کلید معمولا روی دسته قرار گرفته و در کنار آن دکمه‌ای برای قفل کردن آن وجود دارد تا درصورت نیاز به استفاده مداوم از دستگاه آن را روشن نگه دارد.

- رنده برقی ابزاری است که باید با دست نگه داشته شود. این دستگاه را می‌توان به‌صورت برعکس زیر میز کار مخصوص نصب کرد و با رعایت نکات ایمنی، بستن گونیا و استفاده از وسایل حفاظتی از آن مانند ماشین کف‌رنده استفاده کرد. کاتر باید کاملاً در تماس با چوب باشد و کاملاً با قسمت پشت پایه در یک خط قرار بگیرد تا سطح چوب به‌صورت یکنواخت رنده شود. این دستگاه در یک مرحله استفاده بر روی چوب می‌تواند حداکثر 40.64 سانتی‌متر رنده کند. عملکرد عمق رنده‌کاری توسط پیچ موجود بر روی قسمت جلو دستگاه قابل تنظیم است. انواعی از رنده‌ها گونیای هدایت کننده دارند که با پیچ به قسمت جلوی دستگاه وصل می‌شوند و برشی صاف و دقیق ایجاد می‌کنند. با نصب گونیا روی دستگاه می‌توانید کنترل بهتری در حرکت دادن رنده دستی برقی بر روی چوب داشته باشید. این گونیا در دو قسمت ارتفاع و عمق قابل تنظیم است .

- تکه چوب را با گیره محکم کنید و به‌گونه‌ای بایستید که تعادل کافی برای کنترل کردن رنده و اعمال مقدار کمی نیرو در صورت لزوم را داشته باشید. برای هدایت آسان رنده، آن را با هر دو دست نگه دارید. با دست چپ رنده را هدایت کنید و با دست راست تعادل آن را حفظ کنید .

- قبل از شروع کار با چوب به نوک ابزار کمی فشار وارد کنید تا مطمئن شوید پایه رنده هم‌تراز با چوب قرار گرفته است. در تمام مدت رنده‌کاری دقت کنید که عمق برش به‌گونه‌ای باشد که سطح چوب کاملاً صاف باشد. درنهایت با استفاده از خط کش فلزی نتیجه رنده‌کاری را بررسی کنید . 


نگهداری و اصول ایمنی

- در استفاده از وسایل برقی علاوه‌بر نکات ایمنی باید نکاتی که مختص نگهداری این دستگاه است رعایت کنید تا عمر مفید آن افزایش یابد .

- قبل از شروع رنده کاری از محکم بودن تیغه درون توپی و سلامت و تیز بودن آن مطمئن شوید و قطعه چوب را با گیره محکم کنید .

- هم چنین قبل از شروع کار باید سطح قطعه را به منظور عاری بودن از هرگونه میخ و یا منگنه فلزی بررسی کنیم. برخورد با میخ های فلزی باعث صدمه دیدن تیغه های دستگاه شده و از عمر آنها می‌کاهد .

- علاوه بر تیغه های دستگاه، ذغال‌ موتور الکتریکی و هم چنین تسمه باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند .

- هنگام استفاده از دستگاه مراقب باشید تیغه رنده به سیم آسیب وارد نکند و پس از پایان کار یا هنگام تعویض تیغه‌ها آن را از برق بکشید .

- دقت داشته باشید که بهتر است در هر مرحله مقداری کمی از چوب را باربرداری کنید و ازفشار دادن دستگاه روی چوب و باربرداری زیاد به صورت یکجا خودداری کنید .

- از رنده کردن چوب خیس خودداری کنید .

- هنگام استفاده از رنده مانند هر دستگاه نجاری برقی دیگر باید از وسایل ایمنی مانند دستکش، عینک، گوش‌گیر و کفش ایمنی و لباس کار مناسب استفاده کنید .

شماعزیزان میتوانید براي تهيه ي رنده برقی نجاری،با بهترين کيفيت و با قيمتي مناسب، ازبرندهای معتبر، به سايت وي آي پي ابزار مراجعه بفرماييد .

تماس با ما

تلفن : 02166347589 -02166344825

پست الکترونیک:info@vipabzar.com

تهران خیابان امام خمینی جنب بیمارستان سینا کوچه شهید میرزایی پلاک 30 پاساژ محسن طبقه سوم واحد 60 (امکان خریدحضوری کالاوجودندارد)

  • نماد ساماندهی
  • logo-samandehi
جدیدترین های Vipabzar در نرم افزار موبایل نسخه اندروید 

دانلود نسخه اندروید

دانلود نسخه آیفون

تمامی حقوق محفوظ می باشد

طراحی سایت نونگار پردازش